AKROSPORT 5. mailan / Akrosport en 5º curso

5.mailako ikasleak, azkeneko aste hauetan Akrosport edo gimnasia akrobatikoa kirolean aritu gara. Bertan, akrobata bat bestearen gainean figura desberdinak osatzean datza (giza piramide, dorre edo bestelako egiturak). Hemen dituzue ikusgai ikasitako egitura desberdinen argazkiak, baita taldeka egindako koreografiak. Disfruta itzazue!

El alumnado de 5º curso, durante las últimas semanas hemos estado practicando Akrosport o gimnasia acrobática. En este deporte hemos aprendido a realizar figuras corporales grupales. Aquí teneís algunas de nuestras acrobacias y también las coreografías grupales que hemos hecho. ¡Esperamos que os guste!

GURE ESKOLA, ADONA ELKARTEAREN JADURNALDIETAN / NUESTRA ESCUELA EN LAS JORNADAS DE ADONA

ADONA elkarteak formakuntza jardunaldiak antolatu zituen Elgorriako bainuetxean, urriaren 19an, eta Sanduzelai Eskola bertan parte hartzera gonbidatu zuen.

Aurtengo formakuntza jaurdunaldietan Ikasketa-Zerbitzua zer den erakutsi nahi zien ADONAk  herrietako ordezkariei.Izan ere,haur eta gazte artean egiten den metodologia hori berria da elkarteko kide askorentzat, eta oso baliogarria izan daiteke ADONAren xedea, odol emaileak lortzea, ikastexeetan zabaltzeko. Jardunaldetan hiru gonbidatu izan ziren: Eduardo Fernández, Nafarroako Ikasketa-Zerbitzu Sareko partaidea; Cristina Sanz Conde, Lanbide Heziketako irakaslea; eta Maite Ramos Fernandez, gure eskolako irakaslea.

6. mailako iazko ikasleek egindako bideoa ikusi zuten. Bideo hori ikasleek diseinatutako kanpainaren atal garrantzitsu bat izan zen. Era berean, odol-emaileak lortze aldera, ikasleek auzoko botiketan  beraiek egindako kartelak paratu zituzten; Osasun-etxearen atarian mahai informatibo bat jarri zuten eta kaleetan ikasleek beraiek idatziriko oktabilak banatu zituzten. Orobat, Nafarroako Unibertsitate Publikora ere joan ziren ADONA elkarteari laguntzeko eta irakasletza-ikasleak ere  odol-emaile bihur zitezen.

Eduardo Fernándezek azaldu zuenez, ikasketa-zerbitzu izateko bi alderdi uztartu behar dira: gizarteari zerbitzu egitea eta curriculumaren gaitasunak lantzea. Hain zuzen ere, ADONAko herrietako ordezkariei azaldu zitzaien bezala, ikasketa-proiektu honen bidez zerbitzu bat ez ezik curriculumak eskatzen dituen edukiak eta oinarrizko gaitasun asko ere bereganatu zituzten ikasleek, bestek beste, giza gorputzaren sistemen funtzionamendua, nola zaindu behar duten gorputza ez gaixotzeko, inkestak egiten hala nola jasotako emaitzak grafikoen bidez adierazten eta interpretatzen, eskutitz ofizialak idazten, gidoi bat idazten, lantaldetan aritzen, eta kartelen diseinua egiten.

El pasado 19 de octubre el el balneario de el Elgorriaga se celebraron las jornadas de formación de ADONA y a estas fue invitada la Escuela Sanduzelai.

En las jornadas de formación de este año se explicó que era el Aprendizaje-Servicio a los representates de ADONA de los distintos pueblos de Navarra ya que esta metodología de aprendizaje no era conocida entre ellos. Se quiso explicarles tal metodología para darles a conocer un instrumento  más para extender el objetivo de ADONA, el conseguir donantes de sangre, en los centros escolares.

En dichas jornadas fueron tres los invitados e invitadas: Eduardo Fernández, miembro de la Red de Aprendizaje-Servicio de Navarra; Cristina Sanz Conde, profesora de Formación Profesional y Maite Ramos, profesora de nuestra escuela.

Se les mostró el video que los alumnos de 6º de esta escuela realizaron como culmen de la campaña para conseguir donantes en el barrio.Así mismpo, se les explicó las otras actividades que realizaron: diseñar y colocar carteles por las farmacias del barrio, poner una mesa informativa en la puerta del consultorio médico y repartir octavillas por las calles del barrio.Y no acabó aquí la campaña,fueron hasta la Universidad Pública para ayudar a la asociación ADONA y para convencer a los alumnos y alumnas de Magisterio para que se hicieran donantes de sangre.

Y como explicó Eduardo Fernández a los delegados de ADONA, el aprendizaje servicio  para que sea eso,aprendizaje y servicio,debe aunar servicio a la sociedad y aprendizaje curricular.Así nuestros alumnos y alumnas aprendieron: los sistemas del cuerpo humano; qué hacer para prevenir enfermedades; a realizar encuestas, convertirlas en gráficos y en interpretar dichos datos; a escribir guiones; a escribir cartas formales; a trabajar en equipo; a diseñar carteles…

NAFARROAKO MUSEORA BISITA / VISITA AL MUSEO DE NAVARRA.

Abenduak 19an 6.mailakoak Nafarroako museoa bisitatu genuen, eta han GORPUTZA-ren inguruko jarduera bat egin genuen, antropologa baten azalpenak entzunda. Nafarroan agertu diren hainbat eskeleto ikusi eta behatu genituen, ze garaiakoak ziren aztertuz.

Azalpenak entzun ondoren tailerrean ariketa batzuk egin genituen. Oso interesgarria izan zen, asko ikasi genuen!

Hemen dituzue irudi batzuk.

El pasado 19 de diciembre los alumn@s de 6º fuimos al museo de Navarra y añllí tomamos parte en una actividad relacionada con el CUERPO HUMANO, escuchando las explicaciones de una antropóloga. Estuvimos observando varios esqueletos hallados en excavaciones arqueológicas de Navarra, estudiando de qué época eran.

Después de escuchar las explicaciones fuimos al taller y allí realizamos varios ejercicios. Fue muy interesante, aprendimos un montón de cosas nuevas!

Aquí os mostramos varias imágenes.

ARGAZKIGINTZA TAILERRA / TALLER DE FOTOGRAFÍA

 Gu 5. mailako ikasleak gara eta otsailaren 11an Euskal Unibertsitate Publikoko irakasle bat etorri zen guri argazkigintzaz hitz egitera. Azaldu zigun zer den argazkigintza eta bere historia ere bai.

Geroago,argazkigintza tailerra egin genuen.Honetan kamara estenopeika bat egin eta erabili genuen.

Horrela egin behar da:

-Lehenengo, metalezko kutxa bat beltzez margotu .

-Gero 5 milimetroko zulo bat egin  eta zinta ilunez tapatu . 

– Ondoren kutxetan paper fotografikoa sartu. Hau gela ilun batean,argi gorriarekin

Hau dena egina, jaitsi ginen patiora argazkiak egiteko. Argazkiak egiteko zinta azkar kendu  behar genuen eta 30 -45 segundu itxoin behar genuen, kamara mugitu gabe 

Beranduago, berriro joan ginen gela ilunera. Kutxa ireki genuen papera ateratzeko eta paper hau 3 likidoetatik pasatu genuen . 

Horrela errebelatu genituen guk egindako argazkiak.Hori bai negatiboan atera ziren

Un dÍa vino un profesor de la Universidad del País Vasco para realizar un taller de fotografía. Nos explicó que era la fotografía y también su historia. 

Después de la explicación nos enseñó a hacer una cámara estenopeica.

 Estos son los pasos para hacer una cámara estenopeica:

1. Primero pintas una caja estanca de negro.

2. Después haces un agujero de 0,05mm.

3. Luego en una habitación oscura con luz roja pones dentro de la caja un papel fotográfico y tapas el agujero para que no entre luz y queme la foto.

4. Cuando sepas qué foto hacer,  dejas la cámara quieta con el agujero apuntando hacia lo que  quieres fotografiar.

5. Entonces le quitas lo que tapaba el agujero y esperas, dependiendo de la luz que haya, entre 5s-1h.

6. Cuando pase el tiempo tapas otra vez el agujero.

7. Luego tienes que pasar la foto en una habitación oscura con luces rojas y pasarlo por 4 líquidos químicos.

8. El primer líquido se llama líquido revelador cuando pasas la foto por ahí se revela la imagen, el siguiente líquido es el de paro, ese líquido hace que se pare la foto, el siguiente es el de fijado que hace que se quede la foto fijada en el papel, el siguiente es el agua normal que lava los líquidos.

9. Ahora hay que secarlo con pinzas en un tenderete y cuando se seque ya tienes la foto hecha.

Eso sí la foto saldrá en negativo. 

ARGA GARBIKETA / LIMPIEZA DEL RÍO ARGA

Gu sanduzelaiko  5 .mailako ikasleak gara eta plastikoari buruzko ikasketa proiektua lantzen ari gara.

 Hau jorratzen ari ginenean, enteratu ginen“Alianza por el clima” delako elkartea Argan garbiketa bat antolatzen ari zirela.  Orduan, erabaki genuen elkarte honi laguntzea kartelak eta eskutitzak egiten jendea Arga garbitzera joatera animatzeko.  

  Otsailaren 2an, Sanduzelaiko auzokideekin batera gelako batzuk Arga garbitzera joan ginen.

 Hau dena aurkitu genuen:erosketako karro bat, bi txirrindula, bi patinete, paleak, zapatila, gurpilak, plaztikozko kutxak, saskiak, kuboak, itzaltzaileak, kondoiak, baloiak, hortzorde bat, gomazko tubo luze-luzea, bide seinale bat, zoru-garbigailu baten kuboa, aulki bat, egurrezko oholak, egunkariak, errebistak, katalogoak, gezurrezko hanka bat… aurkitu ziren. 

38 ontzi handi bete zituzten osotara.

IKARAGARRIA!!!!

L@s alumn@s de la escuela Sanduzelai de 5º de primaria estamos trabajando un proyecto  servicio sobre el plástico.

Mientras lo estábamos trabajando los de ALIANZA POR  EL CLIMA organizaron la limpieza del río Arga y decidimos participar con ellos. Les ayudamos a hacer carteles para que participara más gente y también hicimos una carta para que los padres y madres fueran a limpiar  el río Arga.

Cuando llegó el día 2 de febrero mucha  gente del barrio fue a la limpieza del río Arga

y nosotr@s con ell@s.

Encontramos mucha basura y sobre todo se sorprendieron con la cantidad enorme de toallitas. Entre los objetos que encontramos: 2 bicis, 2 patinetes,2 balones,1 pierna de maniquí, un cuchillo ,latas y muchas cosas más.

Llenamos 38 contenedores.

!!!!!!INCREIBLE!!!!!

GURE ESKOLA, ADONA ELKARTEAREN JADURNALDIETAN

ADONA elkarteak formakuntza jardunaldiak antolatu zituen Elgorriako bainuetxean, urriaren 19an, eta Sanduzelai Eskola bertan parte hartzera gonbidatu zuen.

Aurtengo formakuntza jaurdunaldietan Ikasketa-Zerbitzua zer den erakutsi nahi zien ADONAk  herrietako ordezkariei.Izan ere,haur eta gazte artean egiten den metodologia hori berria da elkarteko kide askorentzat, eta oso baliogarria izan daiteke ADONAren xedea, odol emaileak lortzea, ikastexeetan zabaltzeko. Jardunaldetan hiru gonbidatu izan ziren: Eduardo Fernández, Nafarroako Ikasketa-Zerbitzu Sareko partaidea; Cristina Sanz Conde, Lanbide Heziketako irakaslea; eta Maite Ramos Fernandez, gure eskolako irakaslea.

6. mailako iazko ikasleek egindako bideoa ikusi zuten. Bideo hori ikasleek diseinatutako kanpainaren atal garrantzitsu bat izan zen. Era berean, odol-emaileak lortze aldera, ikasleek auzoko botiketan  beraiek egindako kartelak paratu zituzten; Osasun-etxearen atarian mahai informatibo bat jarri zuten eta kaleetan ikasleek beraiek idatziriko oktabilak banatu zituzten. Orobat, Nafarroako Unibertsitate Publikora ere joan ziren ADONA elkarteari laguntzeko eta irakasletza-ikasleak ere  odol-emaile bihur zitezen.

Eduardo Fernándezek azaldu zuenez, ikasketa-zerbitzu izateko bi alderdi uztartu behar dira: gizarteari zerbitzu egitea eta curriculumaren gaitasunak lantzea. Hain zuzen ere, ADONAko herrietako ordezkariei azaldu zitzaien bezala, ikasketa-proiektu honen bidez zerbitzu bat ez ezik curriculumak eskatzen dituen edukiak eta oinarrizko gaitasun asko ere bereganatu zituzten ikasleek, bestek beste, giza gorputzaren sistemen funtzionamendua, nola zaindu behar duten gorputza ez gaixotzeko, inkestak egiten hala nola jasotako emaitzak grafikoen bidez adierazten eta interpretatzen, eskutitz ofizialak idazten, gidoi bat idazten, lantaldetan aritzen, eta kartelen diseinua egiten.

Halloween kontakizunak irlandatik

Gure ikasle baten lehengusu irlandarrak hemen zeudela aprobetxatuz , Halloween-eko benetako historia kontatzen aritu ziren urriaren 31an 5.B-ko ikasleei. Bertako ingelesa ulertzeko zailtasunak izan genituen arren, oso gustora egon ginen bai entzuten eta bai jolasetan.

Hona hemen bideoa:

eta argazki batzuk…

Aprovechando que los primos irlandeses de una alumna se encontraban de vacaciones por aquí, vinieron y nos contaron la verdadera historia de Halloween el 31 de octubre a los alumnos/as de 5.B. Aunque tuvieron algunas dificultades para entender su acento, lo pasamos genial escuchando y jugando a varios juegos.

JUBILATUEN KLUBERA BIXITA

Joan den ekainaren 11an 6. mailako ikasleak Sanduzelai auzoko jubilatuen klubera joan ziren, gerra zibila eta gerra ondorengoari buruzko inkestak egitera. Inkestak egiteaz  gain, ikasleen asmoa garai hori bizi izan zuten bizipenak eta istoriotxoak jasotzea zen.

Os giro ona sortu zen eta hunkigarria izan zen ikustea gazteak  zaharrei adi adi pasadizoak  entzuten.

Errepikatzeko modukoa esperientzia izan zen.

El pasado 11 de junio, las alumnas y alumnos de 6º visitaron el Club de Jubilados del barrio de Sanduzelai, para realizar encuestas sobre la Guerra Civil y la posguerra. Además de hacer las encuestas, la intención de nuestros estudiantes era recoger vivencias e historias de aquella época.

Se creó muy buen ambiente y fue conmovedor ver como la gente joven escuchaba atentamente, historia tras historia, de nuestros mayores.

La experiencia fue como para repetirla.

Odol emate kanpainia nola egin zen / Cómo se hizo la Campaña para la donación de sangre

Gogoratzen 6. mailakoek odola ematearen alde egin zuten bideo-filme motz ikaragarri hura?

Oraingo honetan bideo hura nola egin zuten erakutsi nahi dizuegu: saio bat erizain batekin, UpNa-ra bixita, gidoia idaztea…:

Os acordáis como los alumnos y alumnas de 6º hicieron un vídeo increíble para apoyar la donación de sangre?

Esta vez os traemos un vídeo donde podéis ver cómo lo hicieron: la sesión con una enfermera, la visita a la UpNa, escribir el guión…

Apirilaren 10ean, 6.mailako ikasleak UPNAra joan ziren Magisteritzako ikasleei odol emaileak lortzeko ikasketa-proiektuari buruz hitz egiteko.

Behin azalduta proiektua, 6. mailako ikasleak, taldeka banatuta, saiatu ziren magisteritza ikasleak konbentzitzen odola emateko. Geroago, Sanduzelai eskolako ikasleek magisteritzakoak Unibertsitatean zegoen odol bankuko autobusera lagundu zituzten. ADONA elkarteari esker, aukera ona izan zen autobus hau ezagutzeko barnetik eta odola nola ematen den ikusteko.

Sanduzelaiko ikasleek, halaber, ADONA elkarteari triptikoak eta ikasleek beraiek egindako txapak banatzen lagundu zioten.

Oso experientzia aberasgarria izan zen. Alde batetik, 6. mailako ikasleek aukera ona izan zutelako unibertsitateko ikasleekin lan egiteko eta bestetik, ADONA bezalko elkarte bati lagundu ziotelako.

El 10 de abril, los alumnas y alumnos de 6º fueron a la UPNA a hablar con la clase de Magisterio sobre el proyecto de donación de sangre.

Explicado el proyecto, y divididos en grupos, intentaron convencerles para donar sangre. Allí mismo acercaron a los alumnos y alumnas de magisterios al autobús del banco de sangre de ADONA, a conocerlo y ver como se dona sangre.

Nuestros estudiantes, asimismo, ayudaron a repartir trípticos de ADONA y chapas hechas por ellos mismos.

Fue una experiencia muy enriquecedora. Por un lado, porque tuvieron la oportunidad de trabajar con estudiantes de la universidad, y por otro porque pudieron ayudar a una asociación como ADONA.

Unibertsitateko weborriak bixitari buruzko berria atera du, baita Diario de Navarra-ek:

La web de la Universidad ha publicado una noticia sobre la visita, así como la del Diario de Navarra:

https://www.unavarra.es/actualidad/berriak?contentId=242956&languageId=100001

https://www.diariodenavarra.es/noticias/navarra/2019/05/19/estudiantes-navarros-preparan-promover-donacion-sangre-651697-300.html

Lehen Sorospenak / Primeros Auxilios

Urtarrileko egun batean Maite erizaina etorri zen txarla bat ematera odol emaileen inguruan.Oso interesgarria izan zen!

Beste egun batean Nuria erizaina etorri zen gure geletara eta lehen sorospenak landu genituen berarekin. Oso gustora! Mila esker biei!

Un día de enero se nos acercó Maite, una enfermera que nos habló sobre los donantes de sangre. ¡Fue muy interesante!

Otro día vino a clase Nuria y nos habló sobre los primeros auxilios. Estuvimos muy a gusto, gracias a las dos!